Bærekraft som forutsetning for lønnsomhet
Når anbudene nå inneholder nær 50 prosent krav til bærekraft legger Dell Technologies enda større press på Norsirk.
Dell Technologies er verdens desidert største IT-leverandør. De har også de mest spenstige målene i bransjen knyttet til ansvarlig forretningsdrift. Derfor stiller de tydelige krav gjennom alle deler av sin verdikjede. Bærekraft gjennomsyrer hvordan virksomheten drives, og preger alle tjenester fra de er på tegnebordet til de er ferdig konsumert – på den mest miljøriktige måten.
Book gratis workshop med Norsirks rådgivere
– Det viktigste målet er at produktene skal fungere så lenge som mulig, og derfor er vi opptatt av ombruk. Fra produktene designes tenker vi på lang levetid og at alle komponenter skal enklest mulig kunne gjenbrukes og gjenvinnes, sier markedssjef for Dell Technologies i Norge, Charlotte Flø Haanes.
I tillegg til å bygge virksomhetens merkevare har hun også ansvar for selskapets satsning på bærekraft i Norge. Det er ikke en fancy merkelapp som klistres på for å drive «green-washing».
– Den sirkulære økonomien innebærer at ressurser brukes smartere, at våre produkter og tjenester blir mer attraktive, og at vi tiltrekker oss de flinkeste og mest ansvarlige kollegene. Det handler om økt lønnsomhet, sier Haanes.
Les om flere av Norsirks krevende kunder, produsentansvar og rapportering
Spennende visjoner mot 2030
Dell har utformet sine mål for bærekraft på en måte som stiller krav til ansatte, leverandører, partnere og sågar kundene. De er sammenfattet i visjonen Progress Made Real og fokuserer på nøkkelområdene; bærekraft, mangfold og hvordan bruke teknologi til å forbedre liv.
– Under hver av disse ligger vår forpliktelse til å ivareta etikk og personvern. Vår konsernsjef og grunnlegger Michael Dell har uttalt at i det neste tiåret vil data og teknologi være den viktigste drivkraften for å overvinne de store utfordringene både samfunn og menneskeheten står overfor. Derfor skal denne kraften gjøres tilgjengelig for samfunn over hele verden, sier Haanes og viser til at formålet med virksomheten er å lage teknologi som driver menneskelig fremgang.
Jobbet lenge med bærekraft
I 2013 lanserte Dell 2020-visjonen: Legacy of Good Plan. Da denne ble oppsummert ble det konkludert at de ambisiøse målene var nådd – og i noen tilfeller også overgått – i over 75 prosent av målene for planen.
– Det viser at det nytter å sette ambisiøse mål, sier Haanes og peker på to synlige høydepunkter:
- Det er brukt over 45 millioner kilo gjenvunnet plast og andre bærekraftige materialer i nye produkter. Plast, utvunnet fra e-avfall, ble resirkulert tilbake og satt inn i nye produkter.
- Det totale energiforbruket ble redusert med 64 prosent på tvers av selskapets produktportefølje, og på servere 75 prosent energibesparelse.
Like ambisiøse mot 2030
– Under hvert av de definerte nøkkelområdene for 2030-visjonen har vi definert nye ambisiøse mål for hvordan vi skal skape målbar positiv innvirkning globalt, sier Haanes.
Innen 2030 skal Dell Technologies blant annet:
- Resirkulere et tilsvarende produkt for hvert produkt kjøpt
- Produsere over halvparten av alle produkter med resirkulert eller fornybart materiale
- Bruke 100 prosent resirkulert eller fornybart materiale i all emballasje
- Redusere utslipp av klimagasser med 60 prosent per inntektsenhet
- Kvinner skal stå for 50 prosent av selskapets globale arbeidsstyrke
- Fremme helse, utdanning og økonomiske muligheter for 1 milliard mennesker
– Vi vet at vi ikke kan klare dette alene. Vi skal gjøre dette sammen med våre kunder og partnere, sier Haanes.
Dette er også viktig i samarbeidet med Norsirk, som i mange år har håndtert produsentansvaret for Dell Technologies. Representanter fra selskapet har sågar sittet i styret til Norsirk i en årrekke.
Produsentansvar som beskytter merkevaren
Selv om Dell har mange egne initiativer innen innsamling og miljøriktig håndtering av utstyret de setter på markedet, fyller også Norsirk en viktig rolle for å overgå de produsentansvarskravene som stilles. Dette særlig på utstyr som selges via selskapets partnere og forhandlere, og målet er å hele tiden sikre at andelen utstyr som ombrukes, og prosentandelen av komponenter som gjenvinnes, blir bedre år for år.
– Norsirk jobber sammen med flere spesialiserte aktører som gir den mest miljøriktige håndteringen av farlig og skadelig avfall. Det er en stor trygghet for oss at de hele tiden velger de beste partnerne, og jevnlig kikker dem etter i sømmene, sier hun.
Like viktig er S-boksene der forbrukere legger igjen utstyr de skal kvitte seg med på en trygg og miljøriktig måte.
– Siden det er våre produkter med vår logo som legges igjen her, er det viktig at vi er trygge på disse håndteres av de trygge partnerne som inngår i Norsirks økosystem, sier Haanes.
Kvalitet for miljøet
Hun har gode erfaringer gjennom flere typer samarbeid med Norsirk, som under Arendalsuka og i arbeidet der begge selskap har rådgitt Difi i arbeidet med å utvikle nye forskrifter for bærekraftige offentlige innkjøp. Dette arbeidet innebærer å utarbeide kravsett som benyttes når IT-utstyr skal kjøpes inn.
– Her er vi og Norsirk omforente. Når kundene kjøper det beste utstyret med den høyeste kvaliteten så er også levetiden lengst og muligheten for gjenbruk størst. Jo lenge kundene kan bruke utstyret, desto færre maskiner må produseres. Vi ønsker at PC-er skal kunne brukes av flere før de går til gjenvinning. Det gir det beste miljøbidraget, sier Haanes og viser til et leserinnlegg rundt dette temaet som hennes sjef fikk publisert i Computerworld.
Skal vinne anbud med bærekraft
Haanes har ved flere anledninger sett på flere aspekter ved driften, stilt konstruktivt kritiske spørsmål, og er fornøyd med svarene hun har fått.
– Vi forventer de beste resultatene, og derfor er det også gunstig at vi til enhver tid kan hente ut resultatene fra Norsirkportalen. De bruker vi blant annet for å gjøre våre anbud bedre, sier Haanes.
Nylig var Dell med på et møte med en av de største kommunene i Norge. De hadde i ett anbud stilt 17 krav ved en anskaffelse av utstyr. 8 av disse vektet bærekraft høyest.
– Det viser at den sirkulære økonomien gir konkurransefortrinn til de som prioriterer dette. Alle deler av vår forretning krever at valgene vi gjør hver dag fattes på bærekraftige dimensjoner. Derfor setter vi tydelige mål til Norsirk. Vi er stolte av å kalle oss selv en krevende kunde, avslutter Haanes.
Les om flere krevende kunder
Her ser du hvordan kundene stiller krav som utfordrer både oss som returselskap og hele bransjen.
Atea:
Stiller bærekraft-ultimatum til leverandørene
IT-selskapet Atea er et av Norges største, og har i en årrekke tatt bærekraft på alvor.
Moccamaster:
Kundene våre krever dokumentasjon på bærekraftinnsatsen
Med lang levetid og reparerbarhet er kaffetrakterne til Moccamaster er det stikk motsatte av bruk-og-kast.