Med anbud som stiller stadig høyere krav til bærekraft, har Leteng tatt produsentansvaret sitt et skritt videre, med Norsirk i ryggen.
Leteng har alltid fulgt lover og krav, men i 2020 tok de bærekraftsarbeidet ett skritt videre, da de valgte å miljøsertifisere seg.
– Det begynte med et krav fra omverdenen, spesielt de store offentlige sluttbrukerne. De har anbud som stiller miljøkrav vi må innrette oss etter. I stedet for å hele tiden tilpasse oss nye krav, tenkte vi: «Hvordan kan vi være i forkant?», forteller daglig leder i Leteng, Odd Martinsen.
En viktig partner
Leteng importerer audiovisuelle komponenter og utstyr til alt fra møterom og auditorier, til fjernundervisning, kontrollrom, alarmsentraler og flytårn.
– Pandemien har helt klart gitt oss en boost. Flere har behov for teknologi som gjør at rom og landskap fungerer optimalt – både analogt, digitalt og hybrid, foreller Martinsen.
Med utstyret følger batterier og emballasje. Som importør er Leteng ansvarlig for disse produktene, fra de tas inn i landet, til de er kassert og ferdig miljøsanert og gjenvunnet.
– Vi har vært medlem av Norsirk siden 2005. Det startet med at vi måtte ivareta produsentansvaret vi er pliktige til å ta, og rapportere til myndighetene. Videre har det ballet på seg, og Norsirk har blitt en viktig partner for oss i arbeidet med å ta egne bærekrafts-initiativ, sier han, og legger til:
– Vi opplevde raskt av Norsirk var et veldig fint sted å være. Mange av dem har vært i bransjen lenge. De kjenner våre utfordringer og behov veldig godt, har stor kunnskap om avfallsbransjen og jobber aktivt for å forbedre den. De er en stabil og trygg partner, som gjør det lett for oss å møte pliktene våre, og ta oss ett skritt videre når vi har ønsket det.
Les også hvorfor ni av ti anbefaler Norsirk som returselskap.
Skal gjenbruke halvparten av emballasjen
Leteng er eid av det børsnoterte konsernet Lagercrantz Group. De eier omkring 70 selskaper i Norden, hvor et titalls av dem er lokalisert i Norge. I tillegg til bærekrafts-initiativene som kommer fra konsernet, har det norske selskapet tatt egne grep.
– Vi har satt krav til oss selv om å bruke 50 prosent av emballasjen vår på nytt. Nyinnkjøp skal utelukkende gjøres med resirkulert eller miljømerket emballasje. I tillegg har vi satt strenge krav til leverandørene våre i forbindelse med frakt.
All transport inn og ut av Leteng skal gjennomføres av ISO 14001-sertifiserte bedrifter eller såkalte Miljøfyrtårn. I tillegg bruker de kun transportører hvor minst 25 prosent av flåten deres bruker fornybar energi, enten i form av elektrisitet eller biodiesel.
Større produsentansvar på egne produkter
I tillegg til å importere og selge elektronikk, utvikler og produserer Leteng egne produkter.
– Vi har et enda større produsentansvar på egne produkter, for eksempel kabler. For disse produktene har vi blant annet gått fra plast til papir på emballasje, for å gjøre det enklere å gjenvinne den.
Aktivitetene og resultatene rapporteres automatisk gjennom Norsirk.
– Rapporteringen er ikke noe vi trenger å tenke på i det daglige, det går av seg selv. Relevante sertifikater henter vi i Norsirkportalen. Det er viktig for oss å dokumentere disse i anbudene vi er med i. Der har Norsirk gode systemer, som er visualisert på en god måte, avslutter Martinsen.
Har du spørsmål om produsentansvar? Ta kontakt med oss her for en hyggelig prat.
Les om flere krevende kunder
Her ser du hvordan kundene stiller krav som utfordrer både oss som returselskap og hele bransjen.
Atea:
Stiller bærekraft-ultimatum til leverandørene
IT-selskapet Atea er et av Norges største, og har i en årrekke tatt bærekraft på alvor.
Moccamaster:
Kundene våre krever dokumentasjon på bærekraftinnsatsen
Med lang levetid og reparerbarhet er kaffetrakterne til Moccamaster er det stikk motsatte av bruk-og-kast.