Stiller bærekraft-ultimatum til leverandørene
– For å innfri kommende krav og lovgivning må virksomheter ta ansvar for bærekraft på alvor, knytte seg til de riktige partnerne og kreve at de leverer i sin del av verdikjeden, sier Compliance & Sustainability Manager i Atea, Elisabeth Nissen Eide.
Atea er Norges største leverandør av IT-infrastruktur, og den tredje største leverandøren i Europa. Gjennom teknologi og kunnskap hjelper Atea med å digitalisere skolen, næringslivet, helseomsorgen og industrien for å sikre varig verdiskapning.
Book gratis workshop med Norsirks rådgivere
– Teknologi er løsningen på bærekraftutfordringene verden står overfor. Ateas misjon er å levere denne teknologien, sammen med kunnskap om hvordan teknologi kan forbedre livene våre, sier Eide, som har vært ansvarlig for Ateas arbeid for bærekraft siden 2019.
På veien er et av Ateas viktigste mål å sikre bærekraftig drift i alle ledd av egen virksomhet.
– Kan ikke fraskrive oss ansvar
I tillegg til nasjonale partnere har Atea flere internasjonale partnere, som Dell, Apple, HP og Lenovo. I Norge alene har de over 1100 leverandører som leverer alt fra små deler, til store leveranser – alle gjennom ulike distributører.
Les om flere av Norsirks krevende kunder, produsentansvar og rapportering
Tjenestene og produktene Atea leverer, og omfanget av driften deres, gir to utfordringer knyttet til bærekraftig drift og produsentansvar:
- En kompleks verdikjede med mange ulike aktører
- Omfattende produksjon av elektriske og elektroniske produkter, batterier og emballasje
– Atea selger IT-utstyr. Selv om vi er leverandører og ikke produsenter, kan vi ikke fraskrive oss ansvaret for verdikjeden vi er en stor del av. Produktene vi selger består av materialer som må gjenvinnes. Dette ansvaret tar vi på alvor, sier Eide.
– Norsirk er en essensiell del av verdikjeden
Atea har valgt å samle produsentansvar for EE, batteri og emballasje hos Norsirk.
– Vi er en ansvarlig leverandør, men får det ikke til alene. Norsirk er partneren vår på alt som har med avfall å gjøre, og er en essensiell del av verdikjeden vår – både når det gjelder å håndtere avfall, men også kunnskapsdeling, sier Eide.
Hun viser til undersøkelser som peker på at EE-produkter utgjør den raskest voksende avfallsstrømmen i verden, og trekker frem en laptop som eksempel. Den består alene av over 1500 deler.
– IT-utstyr inneholder verdifulle materialer som verden har begrensede mengder av, og som kommer fra ulike gruver og fabrikker over hele verden. Det viser hvor enorm verdikjeden for EE-produkter er, og hvor viktig det er å håndtere materialet på en god måte.
Eide mener dette er noe næringslivet og forbrukere trenger enda mer kunnskap om.
– Norsirk er dyktige til å kommunisere hvor viktig det er at vi gjør noe med denne utviklingen. De påvirker også utviklingen i riktig retning og er tilstede i ulike arenaer for å kaste lys på den. Det er en av grunnene til at vi ønsker å ha Norsirk som partnere, sier Eide.
Langsiktig plan for bærekraft
Bærekraft har vært en sentral del av Ateas drift i lang tid. For over ti år siden etablerte de et eget bærekraftprogram. Da Eide ble ansvarlig for arbeidet i 2019 var hennes jobb å se på bærekraft fra et strategisk perspektiv.
– Jeg ga meg selv 90 dager til å snakke med medarbeidere og partnere på alle nivåer, for å få innsikten til å utarbeide en overordnet bærekraftstrategi på tvers av hele driften vår, forteller Eide.
Resultatet ble del av en felles nordisk strategi, som nå har utviklet seg videre til å bli en del av Ateas 2030-plan. Denne lanseres i begynnelsen av juni, og setter konkrete mål for selskapets:
-
- Innvirkning på samfunnet
- Gjenvinning og gjenbruk
- Reduksjon av klimautslipp
– Det er kjempekult å kunne jobbe så langsiktig og tenke ti år frem i tid! Det gjør det mulig å tenke stort, og sette seg de hårete målene som ellers kan virke uoppnåelige, sier den entusiastiske bærekraftsjefen.
Frem mot 2030 vil Atea hvert år legge frem en rapport som viser hvor langt de har kommet med å nå målene.
Klare retningslinjer til leverandører og partnere
For å nå målene stiller Atea høye krav til seg selv, men også til leverandører og partnere. De samarbeider med Responsible Business Alliance (RBA), som er verdens største bransjeorganisasjon for bærekraft innen IT.
– RBA hjelper sine medlemmer med å følge opp verdikjeden. De siste årene har vi arrangert Atea Sustainability Focus (ASF), som er et program der kundene våre kan dele sine anbefalinger og krav til IT-bransjen. Atea rapporterer anbefalingene videre til RBA. Den første rapporten vi sendte handlet nettopp om oppfølging av verdikjeden, og anbefalingene fra kundene våre ble implementert i RBA sine retningslinjer, sier Eide.
I ASF Advisory Board sitter blant andre Dell Technologies som også har sitt produsentansvar hos Norsirk.
– Det er virkelig gøy å se at Atea og våre kunder har påvirkning på arbeidet med oppfølging av verdikjeder verden over, legger hun til.
Atea har også innført egne retningslinjer som alle leverandører må innfri.
– Retningslinjene stiller krav til menneskerettigheter, arbeidstakerforhold, klima og miljø. Leverandører som ikke innfrir kravene våre får to år til å rette opp mangelen, enten den er i en gruve, fabrikk, ved avfallshåndtering, eller i andre deler av kjeden. Blir det ikke rettet opp avslutter vi samarbeidet, forteller Eide.
Selskapet stiller også krav til produsentene.
– For å kunne resirkulere og gjenbruke materialene i produktene våre må de designes for å kunne tas fra hverandre. Vi utfordrer alltid produsentene våre til å designe og lage produkter som kan gjenbrukes og som har lang levetid, sier Eide.
– Næringslivet vil møte strengere krav
Eide mener det har skjedd mye positivt i norsk næringsliv de siste to årene. Hun viser til en undersøkelse fra PwC, som ser på hvordan de 100 største bedriftene i Norge jobber med bærekraft. Funnene viser at 85 prosent har ambisjoner om å jobbe med bærekraft, og har definert KPI’er for å kunne måle resultater og fremgang. Samtidig er det bare 51 prosent som kan vise til konkrete, tallfestede mål for bærekraft, og 12 prosent som har bærekraft integrert i forretningsstrategien.
– Her må norsk næringsliv gjøre mer! Ansvaret vi har, og arbeidet vi gjør for å ivareta det, kan ikke være et sideprosjekt. Det må inkorporeres i alt vi gjør, sier Eide.
Hun mener at bedrifter som ønsker å være konkurransedyktige i fremtiden ikke har et alternativ.
– Se bare på bevisstheten forbrukere har til klesindustrien i dag, og kravene vi stiller denne bransjen når det kommer til bærekraftig drift. Jo mer bevisste vi blir som forbrukere, desto strengere krav stiller vi. Alle bransjer vil møte strengere krav og lovverk for bærekraft i årene som kommer. For å innfri disse er bedrifter avhengige av å ta ansvaret de har på alvor, knytte seg til de riktige partnerne og kreve at de leverer i sin del av verdikjeden, sier hun.
– 2019 var året for bevisstgjøring for mange bedrifter, med god drahjelp fra viktige stemmer som Greta Thunberg. 2020 er året for å handle, avslutter Eide.
Les om flere krevende kunder
Her ser du hvordan kundene stiller krav som utfordrer både oss som returselskap og hele bransjen.
Dell:
Bærekraft som forutsetning for lønnsomhet
Verdens desidert største IT-leverandør har de spenstigste målene i bransjen knyttet til ansvarlig forretningsdrift.
Moccamaster:
Kundene våre krever dokumentasjon på bærekraftinnsatsen
Med lang levetid og reparerbarhet er kaffetrakterne til Moccamaster er det stikk motsatte av bruk-og-kast.